1966 Toyota Sports 800|1966 トヨタ スポーツ 800


モデル概要
トヨタといえば2000GTが真っ先に脳裏を過る方も多いだろうが、その誕生は1967年である。スポーツ800の誕生は先駆けること2年前の1965年4月。その前衛的なスタイルは現在からみても衝撃的ですらある。“ヨタハチ”の愛称で知られるスポーツ800は2ドアクーペのボディをもち、ちょうど乗員の頭上部分のルーフがデタッチャブル式となっており、タルガのようなオープンエアモータリングも楽しめるのが特徴だ。ベース車両は同社初の大衆車であったパブリカで、0.8Lの水平対向2気筒OHV空冷エンジンをフロントに搭載したFR。最高出力は45psと現在の水準で見れば控えめだが、優れた空力特性と乾燥重量580kgとF1マシン並の軽量ボディで日本のレースシーンでも活躍した。ヨタハチの開発を手掛けた長谷川龍雄は東京帝国大学の航空学科を卒業後、立川飛行機で戦闘機の開発をしていた人物で徹底して空力特性を追求したという。初期段階ではキャノピーの様にグラスエリアがスライド式だったというから驚きである。サイドウィンドウに国産初の曲面ガラスを採用するなど小さなボディに先進性が濃縮されたヨタハチ。総生産台数は1969年4月まで3131台。トヨタ・スポーツ800は日本の自動車産業を代表する遺産であることに疑いの余地はない。

個体概要
この1966年型のトヨタ・スポーツ800は、ノンレストアの個体で珍しくボディコンディションもよく、内外装ともにオリジナル状態を保っている。撮影時はアイドリングも安定し、現状でも即座にガレージに納められるのではないかと思えたほどだ。無論、レストアを施せば長きに渡り安心して維持できるだろう。クラシックカーをレストアする場合、それぞれのパートを請け負う職人の技術も大切だが、その出来栄えはベース車両のコンディションが大きく左右する。ハズレのエンジンがいくら精緻なOHを施してもアタリのエンジンに敵わないように、過度なストレスを与えられたシャーシやボディは蘇らないのである。クラシックカーブームが一息ついた感のある今、フルにレストアを施した車両が店頭に並ぶことは稀で、ベース車両+要望に応じたレストア内容で価格が決まるケースが多い。店頭でASKの価格表示が多いのはそのためである。また、クラシックカーを購入する場合、売買契約から登録・引き渡しまで、相応の時間がかかることも十分に考慮しなければならない。軽量かつコンパクトなボディに航空機技術のノウハウを詰め込んだトヨタ・スポーツ800は世界に通じる名車である。店頭に並ぶことも稀であり、また、価格的にも魅力あるモデルだろう。

About this model
The first thing that comes to mind for many people when they think of Toyota is the 2000GT. Its predecessors, the Sports 800, was born two years earlier in April 1965. Even now, the avant-garde style packs a punch. Nicknamed the “Yota-hachi”, the Sports 800 had a 2-door coupe body and a lift-out roof panel that allowed for open-air driving, similar to a targa top. The base was Toyota’s market car, the Publica, and it had a 0.8L flat twin engine with overhead valve cooling mounted in the front. The maximum output of 45ps is a bit limited by today’s standards, but with its superior aerodynamics, plus a dry weight of 580kg and a light body on par with an F1 machine, it was used in races in Japan. Tatsuo Hasegawa, who was involved in the car’s development, graduated from Tokyo Imperial University’s aeronautics department, after which he worked at Tachikawa Aircraft Co. developing fighter planes. He is said to have been passionate about aerodynamics. In the initial stage, the Sport 800’s design surprisingly called for a slide-style glass area, like a canopy. With side windows that used the first curved glass produced in Japan, the little body of the Yota-hachi was filled with cutting-edge developments. Total production through April 1969 came to 3,131 units. There is no doubting that the Toyota Sports 800 is a legacy representing the Japanese auto industry.

About this vehicle
This 1966 Toyota Sports 800 has not been restored and is in uncommonly good condition body-wise, with both interior and exterior preserving their original state. At the time of photographing, idling was stable and it seemed like the car could be put in a garage as-is with no problem. Of course, restoring it would provide peace of mind for long-term preservation. In restoring a classic car, much depends on the skill of the person handling each part, but the condition of the base car also has a huge influence on the end result. If the engine is out of line, no matter how carefully it is overhauled, it won’t be able to compare to a well-aligned engine, putting excessive stress on the body and chassis and preventing them from really coming to life. During this relative lull in the classic car boom, it is rare to see fully restored cars on hand at shops. It is more common to see base cars that are priced according to the buyer’s choice of restoration, which is why the price is often listed as “Ask.” It should also be remembered that when buying a classic car, it takes quite a bit of time from signing the contract to registering the vehicle and handing it over. With its light and compact body brimming with aircraft-making know-how, the Toyota Sports 800 is famous around the world. It is rare to see this model in a shop, and price-wise, too, it is an appealing model.

Contact_OLD BOY
Photo_Kosuke ARAI 新井康介
Text_Seiichi NORISHIGE 教重誠一

1966 Toyota Sports 800|1966 トヨタ スポーツ 800
Production 1966
Brand Toyota
Model Sports 800
Engine 0.8L
Number of cylinders 2
Power 45ps/5400rpm
Length 3580mm
Width 1465mm
Height 1175mm
Wheelbase 2000mm
Drive Rear
Weight 610kg
Tire size(F) 6.00-12
Tire size(R) 6.00-12
Price Ask
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