1972 BMW 2002 tii|1972 ビーエムダブリュー 2002 tii


モデル概要
通称“マルニ”と呼ばれ親しまれるBMW2002は、第二次世界大戦後のBMWが新たなスタートを切るにあたり、社内呼称「ノイエクラッセ(ニュークラス)」として1966年に送り出した2ドアクーペBMW1600-2(後に1602に改名)の発展型である。航空機産業から撤退を余儀なくされたBMWは中・小型車時代の到来を予期していたが、これに対するモデルがなかった。ノイエクラッセ第一弾は1961年に発表されたセダンのBMW1500。4桁の数字にご注目いただければ察しがつくと思われるが、2002は2Lの排気量の2ドアという意味をもつ。つまりマル二とはBMWのクーペを示す呼称なのだ。今なお名機として語り継がれるM10エンジンは様々に改良され進化し2Lまで排気量を拡大。こうして1968年にBMW2002は誕生した。エントリーモデルの2002はシングルのソレックスキャブレターと組み合わせ最高出力100ps、ツインキャブレターの2002tiは最高出力120psを獲得する。1971年には機械式インジェクションを採用した2002tiiを発表。最高出力は130psまで高まったが、何よりもドライバビリティの向上がファンな走りに磨きをかけた。そして2002シリーズの名声を確かな記憶として伝説へと導いたのが1973年に登場した2002ターボである。

個体概要
鮮やかなコロラドオレンジのボディカラーをもつこの2002tiiは1972年式の通称“丸テール”と呼ばれる前期型モデルである。モデルレンジは1971年後期-1973年前期までの2年間。通称“角テール”と呼ばれるMCを受けた後期型モデルは1974-1975年の2年間だ。こうしたデザイン上の違いはフロント周りにも見受けられBMWのアイコンであるキドニーグリルも去ることながら、開口部のスリットやヘッドライトベゼルのクロームが廃され樹脂製の一体成型物へと変更。生産性は高められているが、クラシックな佇まいの前期型は人気が高く相場も上だ。逆スラントノーズの精悍なフロントフェイスが象徴するように、手頃なボディサイズと相まってスポーティな走りに人気が集中。また当時、極左過激派組織RAFが好んで逃走用に使用(無論盗難車)したことから、警察もマルニのみを検問で停止させるなど結果的にその人気に拍車をかけた。当個体はディーラー車がベースでシンプルオートがフルレストア後に販売。一時預かり人が管理ユーザーだったこともあり履歴が把握できている。2002tiiはターボが登場するまでその頂点にあったモデルであり、MTを駆使して今なお軽快に走らせることが可能だ。クーラーもR134aに置き換えられている。

About this model
Nicknamed “the 02”, the beloved BMW2002 was developed from the BMW1600-2 (later renamed the 1602), a 2-door coupe released in 1966 as part of the “Neue Klasse” (New Class) of cars that represented a new start for BMW after the end of WW2. Forced to withdraw from the aircraft-making business, BMW sensed an era of midsize and compact cars was on the way, but had no suitable models to meet it. The first New Class model was the BMW1500, sedan released in 1961. As can likely be guessed, “2002” stands for a 2-door model with a 2L engine, and 02 became a byword for BMW coupes. The M10 engine went through various upgrades and was expanded to 2L for the BMW2002, released in 1968. The entry model 2002 has a single solex carburetor system and a maximum output of 100ps. The twin carburetor 2002ti has a maximum output of 120ps. In 1971, the 2002tii with mechanical injection was introduced. Its maximum output was increased to 130ps, but the biggest improvement was in drivability, which made it more fun to drive. Cementing the reputation of the 2002 series, the 2002 turbo was released in 1973.

About this vehicle
This 1972 model of the 2002tii, with its bright Colorado Orange body, was one of a “round tail”. Its model range was produced for 2 years, from late 1971 to early 1973. After a model change, it was replaced by the “square tale” model produced in 1974-1975. This design-centric difference could be seen in the front of the car well, which moved away from BMW’s iconic kidney grill. It also got rid of the chrome around the opening slit of the hood and the headlight bezels, changing them to single-mold resin. It was a boon for production, but the classic appearance of previous models was more popular and thus more valued. Still, the 2002 had a tough, reverse-slant front face, and its convenient body size coupled with its sporty handling earned it fans. The car was particularly popular with the RAF, a far-left militant group that used it as a getaway car (of course these were stolen vehicles). This led the police to pull over anyone driving the 02 for questioning, which only added to its popularity. This particular vehicle is a dealer car, fully restored from the ground up and sold by Simple Auto. The person who temporarily held the car was a close customer of Simple Auto, and its history can be fully traced. Until the turbo was introduced, the 2002tii was the top model, and its manual transmission makes driving a blast. The air conditioning was replaced with an R134a system.

Contact_Simple auto
Photo_Kosuke ARAI 新井康介
Text_Seiichi NORISHIGE 教重誠一

1972 BMW 2002 tii|1972 ビーエムダブリュー 2002 tii
Production 1972
Brand BMW
Model 2002 tii
Engine 2.0L
Number of cylinders 4
Power 130ps (128hp)/5800rpm
Length 4229mm
Width 1562mm
Height 1410mm
Wheelbase 2502mm
Drive Rear
Weight 1026kg
Tire size(F) 165HR13
Tire size(R) 165HR13
Price Ask
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