1986 Citroen CX|1986 シトロエン CX


モデル概要
1974年、シトロエンDSの後継モデルとして誕生したのが新たなフラッグシップのCXである。デザイナーは1962年にシムカから移籍してきたロベール・オプロン。DSを生んだ芸術家肌のフラミニオ・ベルトーニのもとで主従するが、わずか2年後の1964年にベルトーニが急逝。若干28歳でシトロエンのデザイン部門を率いることになる。前衛的なデザインでシトロエンらしさを創出したベルトーニに対し、そのフィロソフィーを継承しながらもオプロンは次々とモダンなスタイルを生んでいく。DSの流れをくむSMではフロントグリルレスのデザインアイデンティティーを継承する一方、GSとCXでは控えめながらフロントグリルを与えた。より誰もが受け入れやすいデザインを構築し、今日のシトロエンの基盤を確立したのである。さて、一見5ドアハッチバックに思えるCXのスタイルだが、実はリアに独立したトランクを備えるという巧妙なデザイン手法が取り入れられている。逆反りに湾曲させた特徴的なリアガラスは、空力に配慮した形状であり、見事に既成概念を打ち砕く。キャビン内は先進的なデザインの計器類に目を奪われるが、シートは上質なデザインソファーといった風情でその座り心地に心が和む。まさにシトロエンの世界観そのものである。

個体概要
1974年から1991年まで生産されたCXは、1985年のマイナーチェンジを分岐点とし前期型と後期型に大枠で分類される。また、最後の2年間はステーションワゴンのブレークのみの生産だ。MC後のCXの特徴は、ボビン式のメーターが一般的なスパイスをもつアナログメーターに。前後のバンパーが金属から樹脂製となり、またリヤタイヤを覆うスパッツの形状が変更されている。当個体はそのMC後に当たる1986年式のUK仕様のCX25 GTiで、およそ30年前にセント・アイヴスのシトロエンセンターから直に仕入れ日本へ輸入した車両である。特筆すべき点はフルコン仕様へと置き換えられていることだ。ノーマルは点火と燃料噴射を別々のECUで制御するが、当個体では排気ガス濃度を測定するワイドバンドラムダセンサーを追加し、新たなECUで緻密に制御。現代車両と遜色のないクリーンな排気ガスと高いパフォーマンスを実現している。また、結果的にイグニッションコイルやワイヤーハーネス、コネクターなど電装系が現代の信頼性の高いパーツに置き換わり、CXの欠点であった電気系統の故障からも解放されている。なお、旧タイプのエアコンはコンプレッサーからライン、コンデンサーまで総入れ替えを行ったR134タイプの新規オリジナル品が備わる(1年間保証)。

About this model
The Citroen CX was introduced in 1974 as the company’s new flagship model and the successor to the DS. The designer was Robert Opron, who came from Simca in 1962. He served under the artistic-minded Flaminio Bertoni, who created the DS, but just two years later, in 1964, Bertoni suddenly died. At only 28 years old, Opron took over leadership of the design department at Citroen. Bertoni designed avant-garde but still Citroen-esque designs, and while Opron carried on that philosophy he also introduced one new style after another. The SM, which was descended from the DS, inherited the grill-less design, but the GS and CX were given front grills, even if only modest ones. This created a design anyone could embrace and established the foundation of today’s Citroen. The CX includes some ingenious design work. While it looks at first glance like a 5-door hatchback, it actually has a separate trunk. The concave rear window, shaped with aerodynamics in mind, was a complete break with convention. The interior instruments, with their avant-garde design, are eye-catching, while the seats are as comfortable to sit in as a designer sofa. This is the essence of Citroen.

About this vehicle
The Citroen CX, produced from 1974 to 1991, is divided into two broad categories. Early models are those produced before a minor change in 1985, and late models are those produced later. Moreover, in the last two years only the Break station wagon was produced. After the change, the CX’s revolving drum-style speedometer and tachometer were replaced with a standard analogue version, the The front and rear bumpers went from metal to plastic, and the shape of the spats covering the rear tires was changed. The vehicle offered here is a 1986 CX25 GTi with UK specs. Roughly 30 years ago, it was acquired directly from the Citroen Center in St. Ives and imported to Japan. The main point to note is that it was converted to fully computerized system. In normal systems, the ignition and fuel injection are controlled by separate engine control units. In this vehicle, a wide-band lambda sensor was added to measure gas emission concentrations and provide precise control via a new ECU system. The result is clean emissions that rival modern cars and high performance. The ignition coil, wire harness, connectors and other electrical components were replaced with high-quality, reliable modern parts, taking away the handicap of the CX that was its shitty electrics. Additionally, the old-style air conditioning, from the compressor to the condenser, was replaced with a new R134 Type original parts. (Comes with 1-year warranty.)

Contact_JAVEL
Photo_Kosuke ARAI 新井康介
Text_Seiichi NORISHIGE 教重誠一

1986 Citroen CX|1986 シトロエン CX
Production 1986
Brand Citroen
Model CX25 GTi
Engine 2.5L
Number of cylinders 4
Power 138ps/5000rpm
Length 4670mm
Width 1770mm
Height 1360mm
Wheelbase 2850mm
Drive Front
Weight 1370kg
Tire size(F) 195/65HR14
Tire size(R) 195/65HR14
Price 3,000,000 yen (without tax)
Contact JAVEL

Copyright CHRONICLE BOOKS JAPAN CO., LTD. 2017 All rights reserved.


Vintage Car Buyers Guide CLASSIX

1966 Toyota Sports 800|1966 トヨタ スポーツ 800

関連記事

  1. 1969 Citroen DS 21|1969 シトロエン DS…

    モデル概要20世紀にもっとも影響力のあった偉大な自動車を決めるカー・オブ・ザ・センチュリー(19…

PAGE TOP