1986 Ferrari 328 GTB|1986 フェラーリ 328 GTB


モデル概要
スーパーカーブームも手伝って’70~’80年代のフェラーリはすでに語り尽くされた感があるのだが、あらためてその魅力を検証してみたい。フェラーリV12が奏でるエキゾーストノートはたしかに官能的で美しい。ではなぜ、V8も負けず劣らずいい音がするのかといえば、その要因はクランク形状にある。結論から言えばフェラーリのV8は高回転で有利なシングルプレーンのクランクを使用し、90度の間隔で各シリンダーが爆発する。一方、殆どのV8は振動面で有利なダブルプレーンクランクを使用するので不等間隔で爆発が起こるのだ。また、フェラーリのV8はバンクごとに等長のEXマニホールドが作れ排気脈動の点でも有利。アメリカンV8を搭載したレースカーのEXマニホールドに注目すると分かりやすいのだが、ダブルプレーンクランクだと4本中1本は逆側のバンクに繋げる手法を取る。技術が進んだ現在、市販車の回転域ではどちらかが圧倒的に有利だと言い切れない部分もあるのだが、自然吸気で高出力を得ようと思えばシングルプレーンが基本となる。こんなところもレース屋の血なのだろう、フェラーリらしい部分なのだ。さらに拍車をかけるのがピニンファリーナの美しく機能的なデザイン。どちらが欠けてもフェラーリは成立しないのである。

個体概要
前作308シリーズの後継モデルとして1985年に発表された328シリーズは、あらゆる面でブラッシュアップされたモデルである。308が不幸だったのはアメリカに端を発する排気ガス規制。また、安全面では5マイルバンパーが導入され北米モデルはデザインにも影響を与えてしまった。エンジンを3Lから3.2Lへ拡大し、大きく張り出してしまったバンパーを巧みにカバーしモダンなデザインに生まれ変わった328だが、わずか5年後の1989年にその幕を下ろす。328はチューブラーフレーム構造(角断面のクロモリ鋼)で作られたシャーシをもつ最後のフェラーリとなってしまった(348以降はモノコック)。当個体は1986yモデルの欧州仕様で2002年に国内登録。メンテナンス記録も残っており、2011年にはタイミングベルト、サスペンションブッシュ一式、エンジンマウント、シフトブッシュ・ブーツを交換。前後のブレーキキャリパーも同時にOHされている。イタリア語表記の新車時保証書、オーナーズマニュアル等のブック類も残っており、大切に扱われてきた個体であることは想像に難くない。クラシックカーブームに一息入った感がある今、ピニンファリーナ時代のレオナルド・フィオラヴァンティの名車が今なら手が届くはずだ。

About this model
Ferrari in the 1970s and 1980s helped spur the super car boom, and it seems there is little that hasn’t been said about it. But let’s take another look at what makes these cars so appealing. The sound of the exhaust tone made by the V12 is sexy and beautiful, but why does the V8 produce just as good a sound? The answer is its crankshaft. The Ferrari V8 uses a single-plane crank with cylinders firing at 90 degree angles, which is good for producing high revolutions. Most V8s, by comparison, use a double-plane crank, which reduces vibrations but causes uneven firing. Moreover, the exhaust manifolds on each bank of the Ferrari V8 are of equal length to improve exhaust pulse. A glance at the exhaust manifolds on an American race car with a V8 makes the difference clear: With a double-plane crank, one out of the four manifolds on each side is connected to the opposite bank. Given today’s advances in technology, it is impossible to say that one is clearly superior to the other at the rpm ranges of commercial vehicles, but for maximum output with a natural intake, a single plane is fundamentally the better choice. This typically Ferrari point may be a relic from its racing legacy. Adding to that image is the beautiful yet functional Pininfarina design. Without one or the other, it simply wouldn’t be a Ferrari.

About this vehicle
The 328 Series, released in 1985 as the successor to the 308 Series, was an improvement on all fronts. The 308 ran into bad luck with American regulations, starting with restrictions on emissions. Then the “5-mile bumper” safety requirement was introduced, which affected design. With the 328, the engine was enlarged from 3L to 3.2L, and the awkwardly protruding bumper was covered by a clever design. Nevertheless, just five years later in 1989, the curtain came down. The 328 was the last Ferrari to have a chassis made with a tubular frame construction with chromoly cross-sections. (From the 348, the chassis was changed to a monocoque.) This vehicle is a 1986 European spec brought to Japan in 2002. It has its maintenance record, and in 2011 the timing belt, suspension bushings, engine mount and shift lever boot were replaced. The front and rear break calipers were overhauled at the same time. The new car warranty, owner’s manual and other documents, in Italian, are all here, and it is not hard to imagine that this car was well-cared for. With the lull in the classic car boom, now is the perfect time to get your hands on a famous Leonardo Fioravanti car from the Pininfarina era.

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Photo_Kosuke ARAI 新井康介
Text_Seiichi NORISHIGE 教重誠一

1986 Ferrari 328 GTB|1986 フェラーリ 328 GTB
Production 1986
Brand Ferrari
Model 328 GTB
Engine 3.2L
Number of cylinders 8
Power 270hp(199kW)/7000rpm
Length 4255mm
Width 1730mm
Height 1128mm
Wheelbase 2350mm
Drive Rear
Weight 1263kg
Tire size(F) 205/55 VR 16
Tire size(R) 225/50 VR 16
Price 11,800,000 yen (include tax)
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